diumenge, 29 de novembre del 2015

SESSIÓ 19/11/2015 Grup 2 (Antonio Valls, Anaïs Ortí i Pablo Balada)

CONTEXTUALITZACIÓ DE LA SESSIÓ

La sessió realitzada pertany al bloc de continguts "Condició física i salut", està destinada als alumnes de primer de batxillerat. Es tracta de la sessió 2 dins de la unitat didàctica "Capacitats físiques relacionades amb la salut: la força", ubicada en el primer trimestre.

Els objectius principals d'aquesta sessió son:
  • Entendre els conceptes de força i els seus tipus, així com la influència positiva d’aquesta sobre la salut de les persones.
  • Conèixer les variables que determinen l’entrenament de la força, i alguns sistemes d’entrenament (especialment l’entrenament en circuit).
  • Aprendre a dissenyar un circuit de força, analitzant els exercicis en funció del músculs que intervenen i la transferibilitat a les accions de la vida quotidiana i/o esportiva.
Pel que fa als criteris d'avaluació el professor tindrà en compte els aspectes actitudinals: assistència a classe, i participació activa (individual i col·lectiva).

En quant a la metodologia d'ensenyament el professor farà ús de tècniques d’instrucció directa i basades en el disseny de l’alumne.

Els continguts de la sessió son els següents:

  1. Part inicial: Arribada a classe i salutació inicial. A continuació es realitzarà un recordatori dels continguts treballats en la sessió prèvia: Anatomia i cinesiologia humana, higiene postural. Seguidament es passarà a l'exposició teòrica en Power Point on es treballaran els següents continguts: Concepte de força i classificació dels tipus de força, beneficis de l’entrenament de força per a la salut, variables i sistemes d’entrenament i l' entrenament funcional. A més es realitzaran preguntes intercalades per a atraure l’atenció i l'interés dels alumnes. Finalment es proposaran unes conclusions per a un correcte entrenament dels alumnes 1er de batxillerat: força resistència, grans grups musculars, equilibri agonista-antagonista, exercicis poliarticulars, funcionalitat...
  2. Part principal: Es començarà realitzant el control d'assistència i una breu explicació del què es farà en la pràctica. A més, s'assignaran les tasques per als alumnes lesionats (les mateixes activitats que la resta, dins de les seues possibilitats). Es realitzarà una activació progressiva mitjançant consignes proposades per el professor. Seguidament es realitzarà el treball per grups on els alumnes tindran que dissenyar un circuit de força, a partir d’uns sobres amb gran varietat de targetes amb exercicis. Han d’escriure els principals músculs involucrats en cada exercici, i elegir els 6 que conformaran el circuit complet. No hi ha uns criteris determinats a l’hora d’agafar uns o altres exercicis, són els alumnes qui estableixen la finalitat del circuit, i poden utilitzar tot el material que estiga disponible a la sala.

    Una vegada finalitzat el disseny, els alumnes exposaran la proposta de circuit davant els altres grups, raonant per què han elegit aquests exercicis i el tipus de circuit que han dissenyat (global, per hemisferis...). Al mateix temps que un grup està fent l'exposició, els altres grups realitzaran una valoració a partir d’una fitxa d’observació proposada per el professor.
  3. Part final: Arreplegada del material i reunió dels alumnes per a debatre i reflexionar sobre la sessió, a més d'introduir els continguts de la pròxima classe. Finalment es realitzaran els recordatoris d’higiene personal i acomiadament.

OBSERVACIONS I CRÍTIQUES A LA SESSIÓ
  • Els professor mantingueren en línies generals el control de la classe.
  • La metodologia empleada va ser adequada al curs i nivell dels alumnes, sempre que s’hagueren assolit uns coneixements previs bàsics.
  • La gestió dels alumnes i el material va ser senzilla i adequada.
  • Els alumnes es mostraren participatius al treballar en equip, encara que es demanava poc compromís motor.
  • Els professors ajudaren als diversos grups fent de guia en la selecció dels exercicis durant la elaboració dels circuits.
  • No tots els membres dels grups s’involucraren per igual en la exposició dels circuits. Generalment, un explicava i altre executava els exercicis.
  • El professor comentava alguns aspectes d’higiene postural durant la execució dels exercicis.
  • Va faltar temps per a emplenar les fitxes d’observació.
  • Va haver problemes amb el so, degut a que havien altres sessions al mateix temps en la sala, i en la exposició dels circuits no s’escoltava bé la explicació.
JUSTIFICACIONS I PROPOSTES DE MILLORA
  • En pròximes sessions el professor donaria el seu punt de vista sobre els circuits creats.
  • Una alternativa seria no donar els sobres i que els alumnes decidiren o inventaren els exercicis més adients.
  • Augmentar la participació i el compromís exigint que tots executen els exercicis.
  • Reduir els ítems de la fitxa, o demanar-la completa per a la pròxima sessió.
  • Apropar els alumnes durant la exhibició dels circuits.

7 comentaris:

  1. La sessió d’avui ha sigut interessant perquè la condició física i salut és un dels aspectes més importants que hem d’inculcar als alumnes en les classes d’educació física. Els companys han realitzar una explicació del que anaven a fer i com ho anaven a fer, a més d’explicar la força i els seus tipus.

    La classe ha estat bé en general, perquè han utilitzat l’estil deliberatiu i els alumnes han sigut els que han fet els exercicis que volien, però estaven condicionats pels exercicis que havien ficat els professors als sobres, el que ha fet que no es pensaren exercicis per si mateixos, encara que al ser la segona sessió podia servir-los de guia i d’esta manera ajuden a l’alumnat per conèixer com es pot treballar els músculs i per a quines situacions es pot treballar, ja que es tenia que treballar a partir d’una situació de la vida quotidiana.

    Un dels aspectes negatius que he vist ha sigut que hem escalfat i després ens hem separat per grups per a debatre quins exercicis ficàvem, per tant hem parat una estona i quan ho teníem hem tingut que explicar i fer els exercicis i haguérem pogut escalfar després d’això perquè ja estàvem gelats, encara que com no tots han fet els exercicis tampoc era tan important, però fer escalfament per a després parar crec que no té sentit.

    He trobat a faltar més exercicis funcionals, on es treballa tot el cos a la vegada i no per grups musculars com s’ha fet tradicionalment, perquè d’aquesta manera es treballa tot a la vegada i és molt millor per a estar compensat, en especial, l’esquena, que és on es troben els majors problemes en l’actualitat i que ens serveix per a tindre na bona higiene corporal.
    La sessió ha estat molt ben portada pels professors, donant feedback en tot moment i ajudant-nos a trobar la solució als problemes que veiem, el que fa que estiguérem més implicar en la sessió.

    ResponElimina
  2. Esta sesión en la que se trabajaba la condición física me pareció interesante en cuanto a la forma de presentar los contenidos y la dinámica de la misma, ya que, en mi experiencia como alumna, la condición física siempre se ha trabajado bajo el mismo prisma, que era realizando los distintos test que existen para medirla y sin dar participación al alumno en ningún momento.

    Me parece difícil trabajar la condición física desde un punto de vista deliberativo ya que, creo que es muy común y muy fácil para nosotros trabajarla por el estilo técnico, ya que, es a lo que “normalmente” estamos más acostumbrados. Anteriormente, en las sesiones que no son evaluadas, a mi grupo le tocó trabajar la fuerza, también a través de un estilo deliberativo y nos presentó muchos problemas para concretar la sesión y plantear una serie de ejercicios que fueran enriquecedores para los alumnos.

    Ya concretamente en esta sesión, me pareció buena idea plantear primero una tarea que “despertara” al alumno, ofreciéndole un abanico de ejercicios y posibilidades que ellos podían elegir y que tenían que pensar. Aunque, sí que creo que quizá el número de alumnos por grupo era un poco elevado para que todos pudieran participar activamente en este hecho. Creo que después de ver la sesión en mis compañeros, quizá haría unas pequeñas modificaciones en cuanto a que los alumnos tendrían que pensar nuevas variantes de ejercicios o que se llevaran a cabo los ejercicios de cada grupo por el resto de grupos (pero entiendo y como se dijo que eso se podría llevar a cabo en otras sesiones de la unidad didáctica).

    ResponElimina
  3. En quant a la sessió exposada per els nostres companys, em pareix una sessió molt elaborada i amb una progressió adequada ya que ha hagut una evolució adequada des de el calfament, passant per la part principal i acabant per la tornada a la calma. En primer lloc cal dir que el mètode deliberatiu utilitzat amb descobriment guiat, tenint com a objectiu el treball de la força es complicat de elaborar y sobretot portar-ho a terme de principio a fi amb l'alumnat motivat. Personalment es una sessió on fa pensar molt a l'alumne i adquireix molts conceptes específics de l'educació física a més a més, fa que els alumnes aconsegueixen els objectius plantejats al inici.

    ResponElimina
  4. En primer lugar me gustaría dar la enhorabuena a mis compañeros por la sesión realizada. Ha sido una práctica sencilla y bastante fluida, adecuándose muy bien al contexto que se propusieron inicialmente y también al contenido. No obstante, la duda que me queda siempre después de este tipo de sesiones es si disponemos de tiempo suficiente para que los alumnos diseñen correctamente actividades como un circuito de fuerza, en este caso. Y es que estamos ante el problema de siempre, nosotros, los estudiantes de Ciencias de la Actividad Física y de Magisterio de Educación Física, disponemos de unos conocimientos previamente adquiridos. Se ha supuesto que los alumnos parten de conocimientos previos, pero creo que hasta que no llegue el momento de experimentar con un grupo real, no podremos resolver esta cuestión. Tal vez, atendiendo a este posible problema en clases de Educación Física y al bajo requerimiento de esfuerzo físico de la parte principal, iría directamente a formar grupos y me saltaría la parte de activación para ganar más tiempo.

    Por otro lado, haciendo referencia a la autocrítica de mis compañeros cuando hablan sobre el escaso compromiso motor, creo que no les debería preocupar demasiado este aspecto, ya que el carácter de la sesión va dirigido a algo mucho más importante: que el alumno sea capaz de diseñar ejercicios para el mantenimiento o mejora de su salud fuera del centro y sin necesidades materiales, a través de ejercicios funcionales. Creo que en el ámbito de la condición física y salud, debemos ir trabajando más en esta línea, sin preocuparnos mucho si el alumno está moviéndose o no, pero sí que esté pensando o no, dado que disponemos de muy pocas horas en Educación Física como para provocar cambios sustanciales en el organismo.

    ResponElimina
  5. He de dar la enhorabuena a mis compañeros porque creo que realizaron una sesión de “condición física y salud” con mucho éxito.

    En cuanto a la explicación previa de la sesión me pareció muy correcta y completa. Se explicaron los objetivos de manera clara así como la metodología de enseñanza y los criterios de evaluación.

    Dentro de la sesión, la explicación de los contenidos a trabajar también fue muy buena. En este caso fue Toni quien introdujo el concepto de Fuerza y habló un poco sobre sus distintos tipos. Me gustó mucho porque llamaba la atención de los alumnos realizando algunas preguntas tipo ¿Qué es la fuerza? ¿Qué tipos de fuerza hay?, y esto hacía que la introducción a la sesión fuera más activa y entretenida.

    La parte principal fue muy original. Consistía en realizar un circuito de fuerza (por grupos de 6 personas) y después representarlo al resto. Teníamos total libertad a la hora de elegir los músculos que intervenían, el orden de los ejercicios, el número de repeticiones… eso sí, debíamos de justificar el porqué de ese circuito. Lo único que no me gustó de la sesión es que mientras un grupo exponía su circuito los demás se limitaban a observar. Quizás hubiera sido más interesante explicar el circuito a todos y que lo practiquen.

    Esta es un tipo de sesión en la que aprendes mucho, incluso nosotros experimentándola aprendimos sobre la condición física y salud pero, hemos de ser conscientes de que si dejamos esa libertad a los alumnos para desarrollar un circuito de estas características, deben de tener unos conocimientos previos sobre el tema desarrollado.

    ResponElimina