El 70% de la
qualificació final en l’assignatura Aprenentatge i ensenyament de l’Educació Física
la conforma l’elaboració i exposició en grup d'una Programació Didáctica per a un
curs de l'ESO amb el desenrotllament d'una unitat didàctica (UD) i amb la ficada en
pràctica d'una sessió de la UD i l'elaboració posterior d'un post que reculla una
descripció-reflexió d'entre 400 i 600 paraules del que s'ha realitzat, complementada amb
alguna imatge o vídeo.
La programació
didàctica (PD) és l’instrument de planificació curricular específic per a cadascuna de
les àrees del nostre sistema educatiu que el professorat, dins de la seua autonomia
pedagògica, utilitza per concretar el currículum oficial a les característiques
particulars del seu centre i del seu alumnat.
A més, l’elaboració
i presentació d’una PD és un requeriment que s’avalua actualment en les
oposicions al cos de professorat d’Educació Secundària. Encara que manté algunes
semblances amb la programació que es demana en les oposicions, la nostra es
correspondrà amb les característiques següents:
a) La seua realització
es farà en grups de 3 a 4 estudiants.
b) Estarà referida al desenvolupament del currículum del àrea d’Educació Física per a l’any acadèmic 2015-16 en relació a un curs d’ESO.
b) Estarà referida al desenvolupament del currículum del àrea d’Educació Física per a l’any acadèmic 2015-16 en relació a un curs d’ESO.
c) Es concretarà en
unitats didàctiques, sent lliure el seu número i forma d’organitzar-les.
d) De manera
orientativa, la programació didàctica contindrà:
- Portada.
- Índex.
- Introducció.
- I) Contextualització de la programació didàctica: característiques del centre i l’alumnat a qui es dirigeix la programació didàctica, instal·lacions i recursos material disponibles per al desenvolupament de l´EF, etc.
- II) Marc teòricocurricular de la programació didàctica: el marc curricular actual, l’àrea Educació Física i el disseny curricular del professor (caracterització del model de disseny curricular adoptat).
- III) Disseny curricular d’Educació Física per 4t d’ESO (p.e.): objectius, competències bàsiques, continguts, metodologia: orientacions didàctiques, forma i criteris d’avaluació, ttenció a alumnes amb necessitats educatives específiques, recursos materials...
- IV) Desenvolupament pràctic de la programació didàctica: les unitats didàctiques (UD): UD 1, UD 2, UD 3...
- V) Valoració de la programació didàctica i del seu procés d’elaboració.
- Referències bibliogràfiques.
- Annexes.
L’extensió màxima
serà de 60 fulls, si bé es podran afegir, a banda, els annexes que es consideren
oportuns (fins un màxim de 15 fulls més). Les pàgines aniran numerades (excepte
les dels annexes).
La data límit
d’entrega de les PD serà el dia que s’assigne al grup per a l’exposició. La
ficada en pràctica de les dues sessions s’acordarà amb el professorat de l’assignatura. El
no compliment dels terminis establerts d’entrega de les PD, exposicions, ficada
en pràctica de les 2 sessions i entrega del post afectaran negativament a l’avaluació.
Les parts que es
tindran en compte en l’avaluació de la PD atendràn a la següent proporcionalitat i criteris:
A) Programació
didàctica i unitat didàctica desenrotllada (40%):
Treball escrit: estructura i
relació entre els apartats i continguts de la PD
i la UD, claredat i
correcció ortográfica gramatical en la
redacció, qualitat i
fonamentació teòrica dels continguts, utilització
correcta de bibliografia, aportacions
personals (originalitat, creativitat,
iniciativa personal, aportacions
innovadores, reflexions i interpretacions
personals...) i aspectes formals
del treball (organització,
presentació...).
Exposició de la PD i la UD: capacitat expositiva davant els companys i el professor, i correcte ús de suport audiovisual o altres recursos expositius
B) Ficada en pràctica d'una sessió de la UD desenrotllada (20%): Adequació pedagògica de les activitats, estructura i gestió del temps de classe, control d’aspectes organitzatius de la classe (alumnes, materials, espai), adequació de l’estratègia en la pràctica i estil d’ensenyament, capacitat comunicativa i actitud docent, originalitat pedagògica de la práctica.
C) Post d'entre 400 i 600 paraules en el que es descriga allò que s'ha realitzat en la sessió desenrotllada a classe (10%) (afegint alguna imatge o vídeo que exemplifique la pràctica): adequació a les característiques formals esmentades, puntualitat (publicar-lo en les 24h posterirs a les sessions), claredat del text (reflecteix amb exactitud allò que s’ha fet en la pràctica), correcció ortogràfica i gramatical del text, adequació i qualitat de les imatges i/o vídeo per ill·lustrat la pràctica.
La nota serà establida per part del professorat al conjunt del grup. Sempre i quan la nota assignada pel professorat siga superior a 35 punts (dels 70 totals), els membres del grup, previ acord, podran reajustar-la individualment, sempre que el resultat de la mitjana de notes del grup es corresponga amb la nota assignada pel professor al grup i no quede cap estudiant amb menys de 35 punts (p.e. una nota de 50 punts per part del professor a un grup de 4 membres, els estudiants poden reajustar-la de la següent manera: 65, 60, 40 i 35).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada