dimecres, 27 d’abril del 2016

PERCEPCIÓ DEL COS, I HÀBITS DE VIDA PERJUDICIALS PER A LA SALUT


L'adolescència és una etapa en la qual elements com la percepció del propi cos tenen un gran paper en l'autoestima i desenvolupament del caràcter i motivacions de l'alumnat.

Tinguent en compte aquest fet, crec que pot ser prou positiu que debatim sobre la idea de com poden actuar els alumnes de Secundària i Batxillerat, a l'hora d'orientar-se cap a tindre un cos determinat.

Cregueu que els professors d'Educació Física tenen  paper en l'assumpció del cos com a via per a la salut, o és un contingut propi d'altra àrea? És possible que la búsqueda d'un determinat tipus de cos porte als alumnes a assumir hàbits perjudicials per a la seua salut, o el fet de treballar el cos facilita que l'alumne realitze activitat física?

20 comentaris:

  1. Este post me parece muy interesante y es algo en lo que no se me había ocurrido pensar. El tema de la autopercepción y la imagen corporal es algo difícil de gestionar. Es verdad que todo lo que tiene que ver con el cuerpo, la salud y el movimiento se asocia, en los institutos a la educación física, sin embargo, este tema comienza por la psicología. En mi opinión, si un alumno no está a gusto con la imagen que tiene de sí mismo, lo primero que tendría que hacer es hablar con el orientador o un psicólogo, para saber de dónde viene esa idea, para evitar que se convierta en algo obsesivo (bulimia, anorexia...), es decir, para tratar todo el tema psicológico que tiene un cambio de estas dimensiones.

    En edad escolar, la única intervención que veo necesaria es si hay algún alumno con sobrepeso que quiera llevar una vida más sana. Y con sobrepeso me refiero a una persona obesa de verdad, no un poco rellenita. En ese caso, avisando a la familia, creo que lo más sensato sería ponerse en manos de un profesional, que perfectamente puede ser el profesor de educación física, para que le recete una dieta sana y una rutina de ejercicio físico. De esta forma no sólo se conseguirá que el alumno vuelva a una condición saludable, sino que aprenderá también a comer sano y llevar una vida activa para el resto de su vida.

    Esa es mi opinión, pero me gustaría leer más opiniones, para poder aprender sobre este tema.

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  2. Aquest tema forma part del continguts de la nostra assignatura, en concret del bloc 1 de continguts: Condició Física i Salut, per tant, des de la perspectiva de la legislació, nosaltres tenim gran responsabilitat a l’ hora de tractar aquest tema.

    Però jo crec que la percepció del propi cos i el seu tractament engloba molts més aspectes a part de la salut. Evidentment com a professionals i entesos en aspectes físics i salut hem d’ aprofundir en la idea de que cadascú és diferent i que cadascú té unes limitacions, però també hem de treballar l’ aspecte afectiu del nostres alumnes, potenciant l’ autoestima particular. Però encara que aquest tema figure en els continguts de la nostra àrea, aquest deuria de ser un tema interdisciplinari que s’ ha de tractar a totes les àrees.

    A més, ens trobem a una societat on la imatge personal és molt important, i on tan sols amb una ullada et pots percebre més o menys com és una persona. Als instituts ens trobarem amb molts alumnes que prefereixen crear-se una imatge personal a partir de pràctiques esportives, o no esportives, que són molt perjudicials per a la salut. Amb les pràctiques esportives podrem aconsellar als alumnes en com millorar-les o en com fer-les correctament, però amb les pràctiques no esportives, com poden ser problemes de salut relacionats amb trastorns alimentaris, necessitarem l’ ajuda de molts companys per millorar els hàbits dels nostres alumnes.

    Està clar que una de les nostres tasques serà controlar molt als nostres alumnes i incidir mitjançant sessions amb molta reflexió sobre temes d’ aquests tipus.

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  3. En primer lugar, pienso que el título “La percepción del cuerpo y los hábitos de vida perjudiciales para la salud” se podría enmarcar en una unidad didáctica dentro del bloque de contenidos de condición física y salud.

    En mi opinión, este contenido tan interesante, lo trataría con alumnos de segundo ciclo de E.S.O y Bachiller puesto que a esas edades comienzan a preocuparse por su imagen corporal. De este modo, se pretendería fomentar en ellos la adquisición de una conciencia crítica en torno a la actividad física y su influencia sobre la salud, reorientando sus actitudes hacia una práctica física comprometida con el bienestar personal y alejándolos de prácticas perjudiciales.

    El profesor de Educación Física es la persona más apropiada para hacer ver a sus alumnos que existen algunas ideologías dominantes en el ámbito de la actividad física, y que es fundamental practicarla de manera responsable y a favor de un estado de salud óptimo para quien la practica.

    En definitiva, sesiones de reflexión acerca de estos contenidos pueden resultar muy enriquecedoras para el alumnado.

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  4. Este tema es de gran importancia si tenemos en cuenta a los extremos que puede llegar una conducta alimenticia incorrecta, los problemas que encontramos en adolescentes con trastornos alimenticios y de autoestima. En este aspecto, en concreto con relación a las chicas adolescentes, encontramos el artículo de Camacho, Fernández García y Rodríguez Galiano (2006) en el que se evalúa la percepción corporal que tienen de si mismas las adolescentes deportistas en función del deporte que practican. Por una parte, las jóvenes que practican deporte organizado se sienten en posesión de una imagen corporal más saludable (incluyendo las de gimnasia rítmica). Las chicas que en concreto practican fútbol consideran que tienen una imagen corporal bien estructurada, teniendo en cuenta el hecho que practicar este deporte comporta una ruptura con los tradicionales estereotipos. Por otro lado, las chicas que practican actividades de fitness son las que peor imagen corporal perciben de ellas mismas.
    En este sentido considero que el profesorado de educación física puede tener un gran papel con su alumnado a la hora de abordar este tema. Mostrar que el ideal de belleza estipulado por la sociedad no es el ideal de salud, que existen diferentes tipos de cuerpo que se encuentran dentro de los valores de salud.
    Camacho-Miñano, M. J., Fernández-García, E. & Rodríguez-Galiano, M. I. (2006). Imagen Corporal y práctica de actividad física en las chicas adolescentes: Incidencia de la modalidad deportiva. RICYDE. Revista internacional de ciencias del deporte, 2, 1-19.

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  5. PART 1

    Crec que els meus companys han anat acotant les principals raons per les quals pot ser important impartir aquest tipus de contingut en les classes d’educació física. Si bé, com han comentat els meus companys, la percepció corporal i autoimatge estan molt relacionades amb l’autoestima, un element molt important i amb gran recorregut d’estudi al camp de relacionat amb la psicologia, també és necessari enfocar-ho des del punt de vista de la salut física, doncs els hàbits de vida activa i saludable, tenen un gran paper a jugar en aquesta problemàtica tan global.

    D’aquesta manera, el professor d’educació física ha de saber interpretar possibles conductes i actituds dels seus alumnes que pogueren desembocar en hàbits perjudicials relacionats amb el món de la nutrició -trastorns alimentaris-, com de l’exercici físic -vigorèxia-. Com ja he introduït en la introducció d’aquest post, crec que els adolescents es troben en una etapa en la qual, la dependència quasi obsessiva de tractar de formar part d’una societat fortament mediatitzada, pot desenvolupar una forma d’assumir la vida d’una manera greument perjudicial per a la seua salut actual, i també futura. Estudis com els realitzats per Labre (2002), afirmen que existeix una clara associació entre la cada vegada més desnaturalitzada figura del cos ideal per a homes, com per a dones, amb hàbits perjudicials per a la salut en adolescents, com “trastorns en l’alimentació, ús d’esteroides, i suplements dietètics sense control”.

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  6. PART 2

    De fet, tractant d’enfocar la dimensió de la problemàtica que ens centra, cap a elements més concrets, per la seua rellevància, considere que l’ús d’esteroides anabolitzants pot ser un greu problema per a la salut futura de les joves generacions actuals, i les del futur. En l’estudi anomenat anteriorment, ja es cita que al voltant del 8% d’alumnes universitaris estadounidencs enquestats afirmen haver-se subministrat esteroides anabolitzants (Labre, 2002). La figura del cos ideal per a ambdós sexes, cada vegada més difícil d’aconseguir, pot tindre greus conseqüències en la salut de les noves generacions, i de tota la població, especialment en aquells perfils d’integrants de la societat amb problemes d’autoestima, o necessitat urgent de ser acceptats dins d’un determinat col·lectiu en el qual aquests valors siguen positius. Tornant a la necessitat de respondre a l’administració d’esteroides anabòlics, crec que el professor d’educació física, i la resta de companys, poden tindre un gran paper en la seua prevenció. Estudis com els realitzats per Goldfield i Woodside (2009), han delimitat el perfil usual del consumidor d’esteroides, destacant conductes com la necessitat de fer les coses amb perfecció, o la falta d’autoestima i competència, entre altres aspectes rellevants. Aquest tipus d’investigacions poden suposar un gran paper a l’hora de tractar de solucionar aquest tipus d’hàbits perjudicials, doncs el coneixement de les causes, és un tema important a tenir en compte.

    En conclusió, crec que ens trobem davant un greu problema de sanitat i de salut, que sols pot ser solucionat des d’una via: l’educació. Tots els integrants del col·lectiu educatiu -dins del qual integre tant pares, mares, alumnes, professor, i demés professionals d’aquest àmbit-, deuen ser conscients de la importància que exerceix la informació que impera en la societat, i més encara en edats tan sensibles com l’adolescència. Hem d’ensenyar als alumnes a tindre capacitat crítica, i sentiment positiu d’ú mateix. Aquesta tasca, juntament amb la de investigació de les diferents causes relacionades que puguen afectar a aquesta problemàtica tan extensa en la salut general de la població, i en concret dels adolescents, seran claus a favor de la salut global actual, i futura.

    BIBLIOGRAFIA EMPRADA:

    Goldfield, G., Wooside, Blake. (2009). Body Image, Disordered Eating, and Anabolic Steroids in Male Bodybuilders: Current versus Former Users. The Physician and Sportsmedicine, 37 (1), 111–114.

    Labre, M. (2002). Adolescent Boys and the Muscular Male Body Ideal. The Journal of Adolescent Health: Official Publication of the Society for Adolescent Medicine, 30(4), 233–242.

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  7. L'adolescència és una època de canvis on l'alumne passa de ser un xiquet o xiqueta a convertir-se en home o dona. Aquests canvis moltes vegades no són ben assimilats per l'alumnat produint alteracions en el seu autoconcepte.
    Tindre una visió positiva del nostre cos o un autoconcepte positiu és essencial per al benestar personal de les persones.
    Com bé han comentat els meus companys és important tractar aquest tema en les classes d'educació física a causa de la nostra formació. A més a més hem d'anar amb compte en les nostres classes a qui premiem o com ens comportem davant d'un tipus de cos o altre. Moltes vegades no som conscients, però hi ha un currículum ocult que es transmet en aquest àmbit i que crea models de cossos ideals, personalitats atractives, en les quals els adolescents es comparen creant en ells sensacions negatives respecte al seu autoconcepte.
    D'aquesta manera hem de reflexionar amb ells sobre aquest tema per tal que assolisquen hàbits saludables que entre altres qüestions milloren la seua imatge personal, però, que s'accepten tal com són. Hem d'acceptar les nostres diferències i no deixar-nos enganyar per models ideals.
    També pense que hauríem d'estar més pendents en aquest tema en el gènere femení, ja que hi ha estudis que ens diuen que en aquestes edats les xiques tenen major preocupació pel seu cos i aspecte personal.
    Referències:
    M. J. Fernández, J. Juan, María Marcó Arbonés, Manuel de Gracia Blanco; Autoconcepto físico, modelo estético e imagen corporal en una muestra de adolescentes; Psiquis: Revista de psiquiatría, psicología médica y psicosomática, ISSN 0210-8348, Vol. 20, Nº 1, 1999, págs. 27-38.
    Conxa Perpiñá, Rosa M. Baños; Distorsión de la imagen corporal: Un estudio en adolescentes

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  8. No podemos pasar por alto que vivimos en una sociedad marcada por cánones de belleza. Los adolescentes son presos de ellos y son juzgados en base a éstos.

    Desde los medios de comunicación no paramos de recibir información sobre cómo tiene que ser el cuerpo perfecto, tanto el del hombre como el de la mujer. Encontramos imágenes donde comparar nuestro cuerpo con el canon de belleza actual, tanto en las campañas publicitarias como en los programas de televisión. Es más, hay programas que están fundamentados en criticar a personajes famosos sobre su aspecto y donde los tertulianos son personajes que la mayoría de ellos han pasado por el quirófano para adaptar su aspecto físico en base a los cánones sociales. En la actualidad, incluso hay un programa en la cadena Telecinco en el que personas acuden ante tres “expertos” para que estos les realicen un cambio de estilo radical. Este programa ha recibido muchas críticas por la forma en la que son juzgadas las personas que se presentan para que les realicen un cambio. Lo más grave, es el deseo con el que acuden los candidatos al programa, el de convertirse en una persona acorde a los cánones sociales establecidos. Los que finalmente son elegidos para el cambio, encuentran la felicidad una vez les adaptan su forma de vestir a la establecida por la sociedad como normal y lo toman como un punto de partida para una nueva vida. Hasta estos extremos nos ha hecho llegar la presión social sobre el aspecto físico. También es destacable un programa de televisión que se retransmitía hace años llamado cambio radical, en el que se realizaban operaciones a las personas que se presentaban para cambiar su aspecto físico pasando por el quirófano. Los pacientes se sometían a varias operaciones de cirugía estética para transformar su aspecto al establecido por la sociedad y así conseguían la felicidad.

    Creo que es muy importante por parte de los docentes tratar estos temas durante las clases de educación física. Realmente, tengo el pensamiento de que la mayoría de los problemas relacionados con el bullyng vienen derivados por la aceptación o el trato por parte de los alumnos de los cánones de belleza. Los profesores tienen que ayudar y comprometerse con el alumno para que se acepten a sí mismos y ganen autoestima y no sean dominados y juzgados por su apariencia física. Se tienen que hacer charlas y debates sobre este tema para concienciar al alumno que cada uno es único y especial a su manera.

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  9. Esta entrada me ha traído el recuerdo de como hace unos años, en la carrera, tuvimos un gran debate sobre los diferentes tipos de cuerpo que existían y su concepción. Recuerdo como a todo el mundo le costó comprender lo que significaba cada uno de ellos, cuando es algo esencial para nuestra asignatura.

    Körper, Leib y Körperschaft son tres palabras alemanas diferentes, que significan “cuerpo”, pero cada una hace referencia a un cuerpo diferente. Körper es la palabra alemana que designa al cuerpo utilitario. Este cuerpo utilitario es el denominado “cuerpo máquina”, es la concepción filosófica o cultural que sólo tiene en cuenta al cuerpo como un instrumento, como el envoltorio de nuestro autentico yo. Cuerpo y alma (esencia, energía…) por separado, es el dualismo de nuestros queridos Platón, Descartes o Kant.

    Mientras, la palabra Leib hace referencia al cuerpo vivencial. Este cuerpo es opuesto al utilitario, donde el cuerpo sólo se usa como medio, aquí es usado para experimentar, como vivencia, es gracias a nuestro cuerpo que somos quienes somos y no otra persona. Somos las experiencias que vivimos. ¿Si en vez de practicar natación durante toda mi vida hubiese hecho otro deporte sería la misma persona? La respuesta es clara. No. Puede que una parecida, pero no la misma. Este mismo cuerpo puede subdividirse en cuatro más:

    • Cuerpo disciplinado (muy parecido al cuerpo utilitario), aquel cuerpo que se puede autocontrolar, un ejemplo de este tipo de cuerpo sería el de un deportista.
    • Cuerpo especular. Es la imagen idealizada. Son esos cuerpos danone, perfectos, sin ningún tipo de defecto.
    • Cuerpo dominante. Vemos el cuerpo como un medio para dominar a los demás. Nos sentimos superiores y utilizamos la agresividad para conseguir lo que queremos. Las personas que tienen este tipo de cuerpo suele ser gente con trastornos psicológicos.
    • Cuerpo comunicativo. El cuerpo en si mismo es el mensaje. Es aquello de “una imagen vale más que mil palabras”. A este tipo de cuerpo es al que Arthur W. Frank le da más importancia. En una próxima entrada explicaremos el por qué.

    Por su parte, la palabra Körperschaft hace referencia al cuerpo, pero como sociedad, como grupo, es decir, al cuerpo socio-cultural. Este tipo de cuerpo es el que más se da hoy en día. Hace referencia a las ideas que trasmite la sociedad, nuestro alrededor. Son las modas. Los medios de comunicación tienen una gran presencia en este tipo de cuerpo. Son ellos los que dictaminan que es lo bello, lo mejor, lo que hay que conseguir. No obstante, este tipo de cuerpo depende de la cultura y la época. Cien años atrás los hombres buscaban una mujer de anchas caderas, para tener descendencia, y la piel pálida significaba que eras de la clase alta. Mientras que hoy en día lo perfecto es una mujer sin curvas y bronceada.

    Conocer las diferentes concepciones que se tienen del cuerpo nos permite comprender y optar por la mejor, ya que nuestra manera de actuar sobre el cuerpo y el movimiento dependen de cómo lo concibamos. Y como futuros educadores esto es muy importante, ya que la educación que reciban nuestros alumnos dependerá de ello.

    FRANK, Arthur W. (1991) “For a Sociology of the Body: an Analytical Review” en: Featherstone, M.; Hepworth, M. y Turner, B. (eds.) The Body. Social Process and Cultural Theory, Londres: Routledge. pp. 36‐102.

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  10. Luis Doménech Montesinos2 de maig del 2016, a les 23:42

    En la etapa de la adolescencia, el cuerpo de los chicos y chicas está en un constante cambio que no pueden controlar. Aparecen las primeras intenciones de modificar su cuerpo por no estar de acuerdo con él. No se trata de aceptar o no aceptar el cuerpo que uno tiene si no se saber que es un cuerpo saludable y que no. Está bien que en ciertas ocasiones los chicos y chicas decidan cambiar su cuerpo a través de la actividad física y hábitos saludables. Un ejemplo de esto podría ser un chico o chica con sobrepeso. En el lado contrario a esto aparecen aquellos jóvenes que tienen una mala percepción acerca de ellos mismo y unos cánones de belleza o salud alejados de lo que realmente es sano. Este último caso puede estar influido por los medios de comunicación, la familia, amigos…, es decir, el entorno que les rodea. Nosotros como profesores formamos parte de ese entorno por lo que tenemos la capacidad de influir en ellos.

    Dos contenidos a trabajar con los alumnos serían el autoconcepto y la autoestima. El primero habría que trabajarlo sobre todo en aquellos que tienen un ideal de cuerpo o de hábitos equivocados y el segundo en aquellos que necesitan aceptar la realidad de manera que estén dispuestos a cambiarla y a disfrutar de ella.

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  11. El cuerpo es un vehículo de expresión de la personalidad, por ello se busca alcanzar una imagen corporal representativa. Hoy en día, la imagen corporal es muy valorada en nuestra sociedad por lo que los cuidados corporales tienen especial importancia para todos los individuos en todas las etapas de la vida. Concretamente los cuidados corporales relativos a la estética, la actividad física y la alimentación representan una forma de vida y son la inmediata expresión de la personalidad, un conjunto de rutinas que pueden ser más o menos visibles, de manera que los cuidados corporales, la salud, la vida sana –sin tabaco, naturalmente-, la alimentación equilibrada, el aeróbic, la musculación, la moda vestimentaria, la belleza, la cirugía estética y un largo etcétera de prácticas- y de inversiones económicas- referidas al cuerpo se nos proponen como las técnicas más adecuadas para lograr que éste exprese nuestra auténtica identidad como seres únicos, irrepetibles
    (Méndez, 2002).
    En este punto tenemos dos tendencias el uso del cuerpo como instrumento de relación social, y el cuerpo como experiencia del propio yo que puedo utilizar como medio de sensaciones.
    El primero nos lleva a conductas agresivas y adicciones relacionadas con el culto al cuerpo como la vigorexia, la anorexia, la bulimia, etc, que suponen vivir por y para el cuerpo pensando en aquello que los demás esperan de mi y no en mis necesidades emocionales ni fisiológicas, lo que conlleva trastornos y cosas muchos peores.
    En cambio, la segunda postura nos acerca a la utilización del cuerpo como medio de experimentación, de sensación de emociones, de búsqueda del placer, por lo que los estilos de vida saludables son más duraderos y estables porque no son impuestos por una sociedad consumista sino por el propio sentimiento de bienestar.
    Creo que es importante introducir estas temáticas en la aulas desde la Educación Física a través de debates en el contenido de Expresión Corporal donde se posicionen y experimenten las causas y las consecuencias de esas prácticas, que obtengan conocimientos sobre alimentación y estilos de vida, que sean autónomos y con personalidad con una autoestima poderosa para no dejarse influenciar por los estereotipos sociales, incluso involucrarse en proyectos interdisciplinares que les hagan conscientes de todo esto.

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  12. El professorat d’Educació Física és la persona indicada per a tractar aquestos temes en l’àmbit escolar per aquesta raó, ha de saber interpretar possibles conductes i actituds dels seus alumnes que pogueren desembocar en hàbits perjudicials relacionats amb el món de la nutrició (bulímia i anorèxia) o amb l’exercici físic (vigorèxia).
    Els adolescents es troben en una època on des dels mitjans de comunicació no paren de rebre informació sobre com tenen que actuar, com tenen que ser, com te que ser el cos perfecte i tot açò pot desenvolupar una forma d’assumir la vida d’una manera greument perjudicial per a la seua salut actual.
    Aleshores, la percepció del pes corporal és un factor de risc important en l’adolescència, ja que pot arribar en els adolescents a adoptar comportaments poc saludables amb l’objectiu de reduir el seu pes, augmentant d’aquesta manera el risc de desenvolupar un trastorn de la conducta alimentària (TCA), implicant certes variables psicològiques i psicopatològiques.
    Per a que no passen aquestes coses, els professors tenen que intentar ajudar a l’alumnat per a que s’accepten a ells mateixos, guanyen confiança i tinguen molta autoestima sense importar la seua aparença física per a que no passen fets similars als que ens trobem avui en dia en qualsevol institut.
    Una bona manera de tractar tots aquest temes seria a través de debats, xerrades de professionals, xerrades d’alumnes que han passat per problemes en l’alimentació o en l’exercici físic, introduint una unitat didàctica per tractar aquestos temes, etc.

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  13. En primer lloc m'agradaria felicitar a l'autor d'aquest post, el company Martí, per fer-nos reflexionar sobre aquest temes tan importants, que directament ens tindrem que assabentar, ja que són els alumnes que en el futur anem a treballar.
    com bé diuen els altres companys als seus comentaris, els adoslescents es troben en una època de canvi constant i amés són totalment influenciables amb tot el bombardeig que els hi arriva des de els mitjans de comunicació o les diferents xarxes socials. ens això vull dir, que als anuncis de televisió sovint, vegem com se'ns marca un estereotip o model de cos humà, tant per a homens com per a dones, i molts dels nostres joves adopten aquestes postures i volen aconseguir aquest model siga com siga, i pot ser moltes voltes amb absència de salut, desenvolupant malalties com la bulimia, l'anorèxia o la vigorexia.
    es per això que com a professors d'educació física haurem de transmetre nous valors i fer adoptar una postura crítica sobre aquestos temes. Fer valer que el fet d'adoptar aquestes postures fins a l'extrem pot causar problemes per a la nostra salut.
    Com a mestres ens haurem de preguntar moltes coses sobre la nostra intervenció a l'aula, una d'elles es fins a quin punt estem aconseguint que els nostres alumnes utilitzen la pràctica física per millorar la seua salut, o en canvi estem creant gent obsesionada en la seua imatge coorporal, per fer bullir les xarxes socials amb una foto.
    Crec que és un gran repte per davant, utilitzar aquestes crítiques amb una unitat de condició física saludable amb un toc de crítica i reflexió per part de l'alumnat cap a aquestes pràctiques pot ajudar a millorar la tasca per part del professor.

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  14. Com a professors d’Educació Física tenim el paper de crear hàbits de vida saludables per als nostres alumnes. Cada vegada és major el percentatge de persones joves amb problemes d’obesitat, cardíacs i respiratoris. En definitiva, amb problemes de salut en edats primerenques.

    El tractament d’aquest tipus de continguts, provoca en l’alumne una reflexió que crea una dissonància cognitiva entre la forma d’actuar en la seua vida quotidiana i com fer-ho per a millorar la salut i qualitat de vida. Amb aquestos continguts estem donant-li a l’alumne els coneixements necessaris per a portar a terme una vida més saludable per al seu organisme.

    Cal insistir també en la rellevància que comporta tant el clima motivacional transmès pels professors a les classes d’EF, com la realització de pràctica de l’activitat física extraescolar per part dels nostres alumnes.

    Conceptes com l’autoestima que s’han esmenat a aquest post també són interesants treballar. Els alumnes amb una baixa autoestima solen passar desapercebuts a les classes. Nosaltres deguem saber identificar estes situacions per a desenvolupar actuacions y elevar la baixa autoestima mitjançant jocs cooperatius que augmenten la confiança i milloren les relacions socials de tot el grup.

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  15. Me parece un tema muy interesante, muy actual y muy adecuado para ser debatido u opinado por profesores de educación física. Por ello, me gustaría dar la enhorabuena a mi compañero Martí por su publicación.
    Resulta una obviedad que durante la etapa de secundaria y de bachillerato los adolescentes pasan por una etapa en la que le dan especial importancia a su cuerpo, que está cambiando. Es un momento importante en el desarrollo corporal y tienen un ego muy elevado, ya que quieren gustar a los demás. Este aspecto lo tenemos que tener en cuenta los profesionales de la educación física.
    Debemos de enseñarles que cada uno es como es y que no se deben comparar con los demás. Debemos enseñarles que está bien que se quieran cuidar y estar bien físicamente, y para ello debemos enseñarles los métodos y las herramientas seguras para que lo puedan hacer de la mejor manera posible sin hacer daño a su cuerpo y sin cometer barbaridades que les puedan afectar a su salud física.
    Pero lo más importante, a mi parecer, no es la salud física. Lo más importante según mi opinión es el aspecto de la salud mental. Es muy común en estas edades que empiecen a tener trastornos psicológicos relacionados con su cuerpo, tales como la vigorexia, la anorexia, la bulimia... Estos trastornos mentales son mucho peores que una lesión por forzar en exceso en algún ejercicio. Estos trastornos mentales pueden llevar a las personas hasta extremos que son inimaginables al principio y que cuando se convierten en realidad resultan muy complicados de solucionar. Los que los padecen tienen una obsesión tal por su cuerpo que se ven diferentes a como son en realidad, y son capaces de hacerse mucho daño a su salud tanto física como mental.
    Por ello, los profesores de educación física debemos hacer ver y comprender a los alumnos que nuestro cuerpo es algo que debemos de cuidar y valorar y que no debemos maltratarlo para llegar a ser de una determinada manera, ya que cada uno es como es. Está bien querer cuidarse y estar en forma, pero eso es totalmente contrario a no comer para estar delgado o a comer en exceso y tomar anabolizantes para ganar masa muscular. El alumno debe ser consciente de esto, y nosotros debemos de trasmitírselo.

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  16. En la meua opinió, el paper del docent en la percepció del propi cos que tenen els alumnes es fonamental per a canviar la mentalitat que a dia de hui es la mes extensa, com es la cerca de la bellesa per damunt de la salut.

    Crec açò fermament, ja que el arc d´edats que tindrem d’alumnes va des de els 12 anys fins els 18, justament l’època problemàtica que ens planteja el nostre company Martí. Posats a analitzar aquesta època tenim que en el primer cicle de ´ESO, els alumnes encara no son conscients dels beneficis d´una vida saludable, però cada volta ho son mes de els canons de bellesa preestablerts per la societat, sent el nostre paper en eixe primer tram educatiu vital per a transmetre uns valors que donen mes importància a la salut per damunt de la bellesa física.

    Encara que aquesta vesant sigui la majoritària hui en dia, no em d´oblidar que en aquestes primeres edats educatives com poden ser primer i segon de l´ESO els alumnes son encara immadurs psicològicament, i per a be o per a mal son mal·leables en aquest aspecte, per tant, si ens centrem en transmetre un missatge positiu envers l´activitat física i la vida saludable, es probable que aconseguim canviar algunes consciencies de l´alumnat, però em de tenir clar que es cosa te tots els futurs docents, sumat a l´entorn familiar i la resta de assignatures de l´entorn educatiu.

    Per tant, crec que es responsabilitat directa del nostre departament canviar la vesant actual que du als alumnes a futurs problemes psicològics relacionats amb la percepció del físic propi, en la mesura del possible.

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  17. Como comentaba mi compañero Carlos, por desgracia vivimos en una sociedad donde la imagen corporal es primordial, ya no solo en el día a día, sino también a la horade conseguir un trabajo, por ejemplo.

    En la etapa de Secundaria sobre todo, uno de los principales problemas que nos podemos encontrar en el aula es el “yo no me gusto”. En los adolescentes la preocupación por su apariencia física es superior a su preocupación por el futuro laboral, ahora bien, ¿Cómo abordamos este problema?

    Para disminuir este problema yo creo que hay que ir habituando al alumno a sus cambios y a como su comportamiento puede afectar en ellos, ya desde la educación primaria, y más en concreto, nosotros como profesores de educación física, debemos de aportarles conocimientos y hábitos saludables para que ellos conozcan sobretodo como una vida más saludable puede afectar a su imagen corporal y lo que es mucho más importante a su autoestima y autoconcepto.
    Hay que enseñar los valores del deporte, y lo que puede afectar en la vida del día a día el deporte, ya no el deporte que nos venden los medios de comunicación, ni los deportistas de élite, sino el deporte a nivel amateur, que es accesible para todos.

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  18. Negar que hui dia moltes vegades és més important tindre un cos bonic abans que una ment privilegiada, seria un error.

    Per sort o per desgràcia vivim en una època on el prototip de persona amb un cos sense grassa i fit, mana moltes vegades per damunt d’altres factors. Sense anar més lluny em posaré en la pell de ser un entrevistat per a un treball.

    Posem per cas que s’està buscant a una persona que siga capaç d’orientar a altres a fer exercici a un gimnàs (un monitor de sala). Jo sóc un xic normal i corrent, de complexió normal i amb un poc de panxa, la meua musculatura és normal (ni poc ni molt) i al meu costat tinc a un xic d’1,90m i molt musculat. Els meus estudis són superiors als del meu contrincant, però ell té més cursets xorra que jo. A qui creieu que triaran?

    N’hi ha quantitat de gent molt millor preparada (en quant a estudis) que no té un cos estèticament bonic (segons els estàndards de la societat) però sap molt millor com orientar a les persones, abans que una altra persona que està molt musculada i que no té cap tipus d’estudi relacionat amb la matèria.

    Però com a client, de qui et fies més a primera vista?
    El que em refereixc amb açò és que hem d’intentar per tots els mitjans com a professors, fomentar un hàbit saludable per als alumnes (com bé han dit els meus companys) i anar poc a poc llevant del cap a la societat, que els prototips s’han d’acabar.

    Moltes vegades el nostre paper amb alumnes que no tenen ganes d’aprendre i que consideren l’assignatura una pèrdua de temps, és intentar inculcar-los que l’activitat física és un benefici que la gran majoria tenim al nostre abast i que és una gran font de salut.

    Per altra banda també hem de fer-los veure que cadascú té un tipus de cos determinat i que s’han d’acceptar tal i com són. Mentre porten un estil de vida saludable per a ells i fagen una activitat física setmanal o diària moderada, estaran millorant la seua salut i tindran una millor qualitat de vida.

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  19. Aquest post resulta d'allò més interessant i important per a nosaltres, ja que hi ha múltiples problemes com a conseqüència de la percepció del propi cos i dels intents per canviar-ho i modificar-ho per a assemblar-ho més al que s'entén en la societat actual per "cos perfecte".

    És en aquest moment quan aguaita el perill i les persones poden arribar a fer ús excessiu de diversos factors, com a dietes, consum de substàncies perjudicials o pràctica d'esport excessiu.

    Per a combatre l'aparició d'estes necessitats i el consum i pràctica d'estos elements assenyalats en el paràgraf anterior de manera inadequada o excessiva, és obligatori que abordem estos temes en l'assignatura d'Educació Física, encara que també és possible conscienciar els alumnes des de qualsevol de què s'aborden en els centres educatius, ja que en els col·legis i instituts hem de vetlar per la correcta educació dels nostres discents, considerant necesari abordar estos temes que els poden afectar en algun moment.

    Assenyalar els efectes negatius de sobrepassar els limits pel que fa a l'esport i altres practiques per a obtindre un aspecte físic que ells consideren perfecte, per la influència de la publicitat, mitjans de comunicació i la societat actual en general, és molt necessari per a conscienciar dels problemes que estos ocasionen al cos i a la nostra salut.

    Devem sempre d'intentar fer veure el valor que té la salut per a les persones, ja que sense ella res és possible i tota la resta no tindria sentit, per la qual cosa qualsevol alteració significativa que puga afectar la nostra salut haurà de ser eliminada sense contemplacions.

    A més, és en estes edats quan apareixen una gran quantitat de casos d'afectats per este tema, veient jóvens que patixen anorèxia, bulímia i altres trastorns alimentaris i pràctiques desfavorables, nocives o excessives que atempten contra la pròpia salut i aporten una gran quantitat de conseqüències negatives per als jóvens de la nostra societat.

    En conseqüència i a manera de conclusió, al meu parer, hem de tindre clar que abordar estos temes en les aules, independentment de l'assignatura de què es tracte (encara que siga més propi de l'Educació Física), és obligatori, ja que el nostre deure és procurar que els nostres alumnes aconseguisquen una educació eficient i positiva per a ells, possibilitant que puguen arribar a tindre aprenentatges significatius i enriquiments que beneficien la seua persona en tots els sentits, incloent com un dels més importants i bàsics la seua salut.

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  20. Coincido en gran medida con Jesús. La percepción del cuerpo no debería mezclarse tanto con el tema de educación física. Si un alumno o una alumna no está a gusto con su cuerpo debería tratar el asunto mediante una vía psicológica para más tarde tomar las medidas necesarias en pos de obtener el resultado deseado.

    Como docentes, opino que hemos de trabajar para conseguir transmitir los valores de una vida saludable. Y aunque en ese amplio espectro se encuentra el tema de la percepción corporal, no debería de ser el principal foco de atención. Cada individuo/a del alumnado ha de encontrarse a si mismo/a, y sentirse a gusto con su propio cuerpo. La práctica de la actividad física puede ser una de las respuestas, y en el caso en que alguien quiera emplearla para ello, como docentes no veo mal tratar de guiar al alumnado para conseguir su objetivo.

    Pero me reitero en la idea que no deberíamos juzgar la apariencia de nadie en relación con la cantidad de actividad física que lleva a cabo. Todos y todas somos libres de tener el cuerpo que deseamos, y esta idea ha de ser respetada, se practique o no en mayor o menor grado la actividad física.

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