dilluns, 25 d’abril del 2016

SESSIÓ EXPRESSIÓ CORPORAL. GRUP 1. 21/04/2016

Grup 1. 
Components: José Beltrán Rovira; Lucas Gimeno Cortell; Martí Puchades Romanillos; Vicent Úbeda Pastor

SESSIÓ EXPRESSIÓ CORPORAL. 21/04/2016

La expressió corporal és un aspecte  de primordial millora per a aconseguir que l’alumne desenvolupe les seues aptituds gestuals i comunicatives. En una etapa com l’adolescència on el jove ha d’establir noves relacions amb els seus iguals i arribar a majors límits d’intimitat amb aquests, en el seu desenvolupament, la capacitat de no tindre por a relacionar-se, i fer-ho amb la millor facilitat possible, aquest treball facilita en gran mesura les seues habilitats socials, i permet el seu desenvolupament personal.

COMPETÈNCIES CLAU TREBALLADES EN AQUESTA SESSIÓ:
-          Social i cívica (CSC)
-          Aprendre a aprendre (CAA)

CONTEXTUALITZACIÓ:
-          Aquesta és la tercera sessió de les cinc que conformen la unitat didàctica.

-   En les dues sessions anteriors s’ha treballat: la creativitat, la composició grupal/individual i la desinhibició.

OBJECTIUS DIDÀCTICS DE LA SESSIÓ:
-          Millorar la capacitat d’improvisació.
-          Millorar la capacitat comunicativa a través del cos i dels signes.

CONTINGUTS (en aquesta sessió es treballarà des d’un punt de vista procedimental)

Procedimentals:
-          Representació d’activitats expressives de forma individual i grupal.
-          Activitats mímiques, combinant espai i temps, com mitjà de comunicació de sentiments i emocions.

Actitudinals:
-          La cooperació i el respecte als companys.

METODOLOGIA:
-          Assignació de tasques

RECURSOS MATERIALS:
Paperets per a la realització del joc dels verbs i substantius, i el d’imitar de la tornada a la calma.

AVALUACIÓ:
(10% de la nota final de la U.D).  Cada sessió comptarà amb un 10%. (L’examen teòric de la U.D. serà un 50%). Un 5% el decidirà el professor mitjançant observació als alumnes al llarg de la sessió i l’altre 5% correspondrà al diari d’autoavaluació.  Es seguiran els següents criteris d’avaluació (cada criteri serà un 1%):

-         -Transmetre allò que pretén expressar de forma individual mitjançant el seu propi cos.
-        - Interactuar amb altres companys a les tasques grupals, per a transmetre allò que es demana, amb els propis cossos.
-         - Adequar-se a l’espai i al temps d’acció en les seues actuacions.
-         - Participar activament al llarg de tota la sessió.
-         - Cooperar amb els companys en les tasques grupals.

SESSIÓ:

     A)     Introducció/desinhibició: el professor va relatant i els alumnes han de moure’s de forma lliure tractant d’ajustar-se al que es diu.
Caminar com si:
-          Estiguérem dins del fang.
-          Fórem un nanet.
-          Fórem un robot.
-          Fórem un nadó.
-          Fórem un avi major.

Historieta:
      1)      El nostre personatge es va despertar molt actiu aquell matí. Tant, que va sortir del llit d'un salt.
      2)      Es va creuar la seva parella pel passadís, a la qual li va fer una abraçada per donar-li el bon dia, per després posar-se a ballar amb ella. Primer, un vals. Més tard, un tango. Finalment uns balls populars.
      3)      Tot d'una, es va adonar de la seva parella de ball era, en realitat, un tigre... i va sortir corrent per salvar la seva vida, mentre el tigre el perseguia .
      4)      Finalment, va veure que el tigre havia desaparegut, i va deixar de córrer, ja que estava molt fatigat, i no podia a penes caminar.
      5)      Li va demanar ajuda a un company seu que es va trobar, perquè el portés a l'hospital.
      6)      Quan va arribar a l'hospital, es va trobar amb tots els seus amics, es van posar molt contents, i es van abraçar.


      B)      Part principal (Treball de mímica):

-          Activitat 1. El repte: agrupats per grups de 5. Primer de forma individual dir “repte a…” un altre company i aquest ha de fer el que li diuen. Després de forma grupal dir “repte a...” a un mínim de 2 companys, i han de fer per exemple: “imitar que pugen a l’Everest”, “un policía que dirigeix el trànsit”, “bomber que ha de salvar a 2 víctimes”…
-          Activitat 2: per parelles, traure dos verbs i dos substantius, i en 5-10 minuts elaborar una història i representar-la davant de tots.

      C)      Tornada a la calma:

-          Activitat 1. “Simon diu”: per grups de 5, estant en cercle, realitzar ú un gest corporal, el següent del cercle ha de fer el gest realitzat pel company i afegir-ne un i així poc a poc anar sumant gestos. Es treballa la creativitat i la memòria. El component del grup que falle, realitzarà un ballet inventat d’uns 5 segons.
-          Activitat 2. Per grups de 4 persones, han d’interpretar a través del seu cos, pel·lícules, expressions, i coses, depenent del paper que els ha tocat, segon el paper agafat. Es farà de forma individual. Es dividirà cada grup de 4 en 2 parelles, i cada vegada un integrant haurà d’intentar endevinar allò que el seu company està representant.


     D)     Reflexió final, en la qual els alumnes comprovaran si s’han aconseguit els objectius proposats a principi de la sessió.





5 comentaris:

  1. En primer lugar, agradecer y felicitar a los compañeros por la sesión que hicieron el anterior día. En cuanto a la sesión en sí, me parece que fue bastante buena y muy divertida. En cuanto a los objetivos, pienso que se cumplieron en todas las actividades, y éstas estaban diseñadas de acuerdo a los objetivos, excepto el juego de "Simón dice" que, como comentamos en clase, quedaba un poco alejado de la dinámica general de la sesión.
    En los contenidos se habla de "representación de actividades expresivas de forma individual y grupal". Pienso que habría sido interesante haber hecho alguna actividad en grupos medianos o grandes, ya que todas las actividades eran de forma individual o por parejas. Sin embargo, al ser la tercera sesión de 5, entiendo que en las siguientes sesiones o en las anteriores se harían/han hecho actividades en grupos más grandes siguiendo una progresión.
    Para finalizar, yo siempre que he visto, en el instituto, una clase de expresión corporal, suele estar centrada en temas de baile y no es necesario que haya que hacer baile, y esta sesión nos lo demuestra

    ResponElimina
  2. Aquesta sessió d’ interpretació que van realitzar els meus companys el passat dijous em va parèixer molt interessant.

    En primer lloc pense que va tindre una progressió adequada en quant a continguts, partint sempre de tasques senzilles i acabant amb aquelles un poc més complexes i que les activitats es van estar ben estructurades. Excepte com es va comentar a la reflexió final i ha mencionat el meu company Jesús al comentari anterior, hi havia un parell d’ activitats que no s’ adequaven al moment. Per exemple l’ activitat de “Simon says” o inclús l’ activitat d’ interpretació per parelles. Crec que aquesta última s’ hauria d’ haver combinat amb l’ activitat de les pel•lícules, el primer treball d’ interpretació per parelles es podria enllaçar amb el segon.

    Respecte a la distribució de les parts de la sessió, com també vam comentar a les reflexions d’ aquest dia, va ser l’ adequat. Començarem amb una introducció amb interpretació més lliure i passàrem a una part de nus en activitats més complexes, però la conclusió de la sessió no va estar present de forma correcta. Es podria haver fet una xicoteta activitat d’ interpretació un poc més reflexiva en la que els alumnes desenvoluparen el sentit crític. Açò és fàcil de jutjar des de fora i possiblement a sessions posteriors de la unitat didàctica es treballarà, però crec que haguera sigut un bon final de sessió.

    En resum, sessió molt correcta en la que tots els “alumnes” vam participar i ens vam sentir molt bé realitzant-la. Els companys que van exposar foren uns privilegiats, ja que van contar amb un grup reduït de gent, a més predisposada a fer una bona feina sempre enfocada des d' una perspectiva didàctica.

    ResponElimina
  3. Aquesta sessió d’expressió corporal on treballarem la mímica i la interpretació va ser molt entretinguda, tot i ser la tercera d’una jornada maratoniana de sessions. El grup ja es trobava prou desinhibit amb el tipus d’activitats proposades i la implicació va ser elevada per part del grup reduït d’alumnes que hi assistirem. Com han comentat els meus companys anteriorment hi havia una activitat que no seguia la línia de treball de la sessió, ja que es tractava d’un exercici de memòria més que d’expressió.
    Per altra banda, opine que l’organització dels alumnes al llarg de la sessió va ser massa canviant. Cada activitat proposada exigia uns agrupaments diferents (per parelles, en trios, altra vegada en parelles...) i si tenim en compte a l’alumnat que va dirigit això ens podria retardar entre activitat i activitat.
    Per últim, i en relació amb el post anterior de gènere, crec que hem de cuidar més el llenguatge que utilitzem a les nostres classes. De cara als alumnes el nostre deure es ser exemple i si utilitzem el terme “fer un ball sexy” com a penalització als alumnes que fallen en una activitat podem induir a conductes inadequades o a comentaris sexistes.

    ResponElimina
  4. En primer lloc m'agradaria felicitar als companys per la gran sessió a la qual vaig poder participar.
    La veritat que com diu al comentari anterior de Laura, va ser un matí molt intens, tant per a les persones que havíem d'exposar com per als que estaven participant. Però crec que el fet de que aquesta fora l'última de les sessions no va influir en el resultat, ja que ràpidament els alumnes ens engantxàrem ràpidament al fil de la sessió. I això va ser gràcies als jocs proposats i la progressió que vàren tindre. Tots ells molt divertits i carregats amb un alt component interpretatiu, afavorint la deshinibició, com bé diu als continguts del currículum.
    Respecte als objectius de la sessió, crec que si que es van assolir per part dels alumnes, ja que , torne a dir, els exercicis proposats eren totalment adequats per a la sesió.
    Per posar algun: però, vaig trobar en falta algunes dinàmiques més en gran grup, afavorint la cooperació entre els seus alumnes i deixant de costat temes més individuals o per parella. Dic açò , ja que quasi tots els exercicis eren proposats per representar de manera individual o per parelles, i crec que una execució en gran grup pot afavorir més altres tasques, i així es pot donar un pas més en la progressió.
    Finalment, i en resum, podríem dir que aquesta sessió seria apta per dur-la a terme en un contex real, ja que conta amb una perfecta progressió d'exercicis, tots ells amb relació i amb molta sintonia amb els objectius prèviament marcats.

    ResponElimina
  5. Aquesta sessió exposada pels meus companys va tindre aspectes molt positius, com per exemple la gran implicació que van tindre els alumnes en ella. Va ser una sessió divertida en la que, baix el meu punt de vista, es van complir amb els objectius exposats.

    Com a aspectes a debatre, en classe el professor va donar la seua opinió sobre l'estructura de la sessió, i jo la comparteisc ja que en algunes sessions, i sobretot en les d'expressió corporal no és necessari seguir una estructura clàssica en la que hi haja un calentament, part principal i tornada a la calma. Baix el meu punt de vista no és necessari seguir aquesta estructura en aquest tipus de sessions en les que la demanda motriu no és molt elevada. Per tant, l'ideal seria fer una espècie de introducció en la que es facen jocs o activitats relacionades amb la part principal, i per a finalitzar el mateix de manera que es culmine allò treballat durant la sessió.

    Per finalitzar, pense que l'activitat elegida per a concluir la sessió no va ser acertada ja que no tenia molta relació en allò que haviem fet durant tota la sessió.

    ResponElimina